Der er tidspunkter, hvor en advokat – og stort set kun en advokat – kan hjælpe dig. Det kan fx være ved en retssag. Det kan også være ved tvister, hvor der er opstået uenighed mellem dig og en kunde eller mellem dig og en samarbejdspartner. Men det er faktisk ikke kun, når det først går galt, at en advokat har mulighed for at skabe værdi for din virksomhed. Det skal vi kigge nærmere på i denne artikel.
Er du korrekt stillet i dine aftaler?
Som virksomhed har man ofte en række kontrakter, der løber. Det kan fx være din aftale om leje af kontorlokaler (lejekontrakt). Men hvor grundigt har du egentlig læst denne kontrakt igennem, før du underskrev den? Det kan en advokat hjælpe dig med – så du er sikker på, at kontrakten er inden for rammerne af gældende ret. Men også for at forstå kontraktens bestemmelser, så du kan vurdere de potentielle konsekvenser for din virksomhed.
Det kan også være øvrige aftaler, hvor det kan give mening at lade en advokat komme med sine rettelser. Skal du fx købe en dyr ydelse hos en leverandør, er det også rart at vide, at der er styr på kontrakten, samt at du har muligheder for at komme ud af kontrakten, hvis nu det hele går galt, og din leverandør laver fejl og ikke kan levere alligevel i henhold til aftalen.
Undgå tvister i første omgang
En advokat kan også sørge for, at der slet ikke opstår konflikter i første omgang. Vi kan for eksempel tage samarbejdet med dine kunder. Hvis der er nogle gode aftaler, der er skrevet ned og opnået enighed om, så er det vanskeligt at forestille sig, der skulle opstå en tvist – for så har man allerede i kontrakten taget højde for de eventuelle problemer, der kan opstå, og fundet en løsning herpå. Vælger du en advokat, der er tæt på dig, så får du endda muligheder for at gennemgå flere juridiske forhold på dennes kontor, uden at du skal rejse land og rige rundt – fx advokatfirma København eller advokatfirma Aarhus. Det er klart, at advokater typisk har nogle høje timepriser; men hvis de kan spare dig for en masse besvær, så kan disse penge altså hurtigt være godt givet ud og faktisk være en rigtig god investering for din virksomhed og dine forhold til kunder og leverandører.