For at få succes i dag har man – udover en innovativ forretningside og overbevisende produkter – brug for et klart koncept for, hvordan man vil præsentere sig for omverdenen. Det handler om meget mere end bare den klassiske reklame – den er kun en del af din samlede synlighed. Til en gennemtænkt marketingstrategi hører tiltag både online og offline. Det er altid målet at få nye kunder og bevare de eksisterende. Vi viser dig, hvordan du får succes med at præsentere din virksomhed.
Firmalogoet
Dit logo er enormt vigtigt, når det handler om det første indtryk, du gør på potentielle nye kunder og forretningsforbindelser. Det bør ikke være for ornamenteret eller snirklet, for man skal kunne genkende det, selvom det er nedskaleret, fx i footeren af en præsentation eller på en giveaway (fx en USB-nøgle). Det er hensigtsmæssigt at vælge et tidløst design med klare former, som du kan bruge gennem flere år uden at skulle ændre på det.
Den digitale præsentation
For at opnå at dit website er succesfuldt på langt sigt, har du brug for kvalificerede medarbejdere med SEO-knowhow.
Egen internetside: Designet og opbygningen skal være overskuelig, sådan at brugeren hurtigt og nemt kan finde alle relevante oplysninger (fx tilbud og kontaktoplysninger). Det gælder også for den mobile version, da brugerne i stigende grad bruger deres smartphones til at søge oplysninger om tilbud og virksomheder.
Sociale Medier: Hvis du udelukkende bruger Facebook, Twitter, Instagram m.m. som supplerende kanaler til at gøre reklame for dit mærke, går du glip af en stor mulighed. Du kan nemlig via de sociale medier direkte og uformelt komme i dialog med din målgruppe. På den måde opbygger du tillid, og der opstår en helt ny forbindelse mellem udbyder og forbruger.
Klassiske reklamemedier
Med offline-marketing kan du opnå stor udbredelse. Den kan opnå stor virkning hos din målgruppe.
Flyers, annoncering, plakater: De er ideelle til at gøre opmærksom på aktuelle rabatkampagner eller særlige events. Særligt hvis din virksomhed agerer i lokalsamfundet kan du på den måde på kort tid gøre dit mærke kendt i dit opland.
Imagebrochure: Heri præsenterer du dine produkter og fokuserer hele tiden på at fortælle om merværdien for kunden. Derudover fortæller du om din virksomheds værdier.
Visitkort: De skal altid indeholde de aktuelle kontaktoplysninger.
Brevpapir: Udnyt, at kun få virksomheder stadig anvender papir af høj kvalitet til kommunikation med kunder og forretningsforbindelser via post. Især i brancher med troværdighedsimage (luksusgastronomi, sundheds- og bankvæsen, forsikringer etc.) kan du efterlade et professionelt indtryk med personligt brevpapir.
Giveaways: Reklamegaver som skriveblokke, kopper og kuglepenne har kunderne dagligt mellem hænderne og ser samtidigt dit logo. Det forhøjer genkendelsesværdien for dit mærke.
NB ved påtrykte reklamemedier: Placer altid dit firmalogo på dem og hold dem uden undtagelse i dit corporate design. Derudover skal trykkvaliteten (skarphed, kontrast, farveægthed) være god. Ellers får du en uønsket effekt. Kunden eller forretningsforbindelsen vil forbinde den billige udførelse på dit reklamemedie med dit mærke, og det skal du for alt i verden undgå.