Tips til at være god ved kroppen, mens du arbejder

Tips til at være god ved kroppen, mens du arbejder

Tilbringer du det meste af din arbejdsdag på et kontor siddende på en stol foran en computerskærm? Og forventer du i mange år fremover, at dit job primært vil være stillesiddende? Når du begynder at lægge alle de timer, du sidder ned på arbejdet, sammen, løber det pludselig op i et timetal, der svarer til flere måneder.

 

Jo flere timer du sidder ned, desto mere påvirker det din sundhed og din krops velvære.

 

Men frygt ej, for i denne artikel kan du læse tips til, hvordan du kan passe på din krop, selvom du er på arbejde. 

Find de rigtige kontorstole

Et godt sted at starte er at finde de rigtige kontorstole. Det er både vigtigt, at de kan indstilles i den korrekte højde og sædedybde.

 

Når du skal justere disse elementer på din kontorstol, handler det først og fremmest om ergonomi – det vil sige, hvordan kroppen fungerer, mens der arbejdes. Selvom det mest optimale er at vælge en kontorstol, som kan tilpasses på flere måder, behøver den ikke at være dyr.

 

En kontorstol kan sagtens koste flere tusinde kroner, men hvis du vil undgå at investere for mange penge, kan du overveje at købe en brugt kontorstol. Brugte kontorstole kan sagtens findes i en ordentlig kvalitet på nettet, og spares der lidt på denne post, er der plads i budgettet til andet inventar, der kan forbedre din kontorplads.

Vælg et hæve-/sænkebord

At udskifte almindelige skriveborde med hæve-/sænkeborde er en god idé, hvis du vil undgå at sidde for meget ned. Du behøver naturligvis ikke at stå op hele dagen, men lav for eksempel små aftaler med dig selv.

 

Det kan eventuelt være, at du står op, imens du svarer på dagens første mails. Du kan også beslutte dig for, at du står op, når du vender tilbage fra frokostpausen. Hvis du inkorporerer små rutiner i din arbejdsdag, bliver det til en god vane, og du vil efter kort tid ikke tænke over, at du skal huske at stå op – det bliver bare til en god vane.

 

Det er generelt et godt råd, at du i løbet af dagen ændrer din arbejdsstilling, så din krop ikke ’sætter sig fast’.

Andre tips

Der findes et hav af tips til, hvordan du får lidt mere bevægelse ind i løbet af arbejdsdagen, så du kan passe bedre på din krop og være fit for fight længe endnu.

 

Der er ingen, der siger, at skraldespanden skal stå lige ved siden af din kontorplads. Står skraldespanden ude på gangen eller i køkkenet, vil du dagligt være nødt til at rejse dig og herved få din krop ud i andre stillinger end en siddende position.

 

Et andet tip er, at du kan foreslå dine kollegaer, at I går en lille tur i frokostpausen. Det bidrager både til ekstra motion, I kan lave noget socialt, og I får også tømt tankerne i den friske luft, så I er klar til flere timer på kontoret. Hvis du har et arbejde med mange møder, kan du overveje ’walk and talk’-møder, eller arbejdspladsen kan blive indrettet med nogle højere borde, så det eksempelvis er muligt at stå op til møder og at stå op og drikke eftermiddagskaffen.

 

Det handler i bund og grund om at gøre det så nemt som muligt at stå op eller bevæge dig, mens du arbejder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.