Tips til dig som lider af eksamensangst

Tips til dig som lider af eksamensangst

Tusindvis af unge lider af eksamensagtig. Det kan være en rigtig ærgerlig ting, som skal gå og fylde en masse i hovedet. Angsten for at gå i sort, og dermed få en dårlig karakter, kan være altoverskyggende og kan hurtigt komme til at fylde alt for meget i hovedet.

Vi har derfor samlet en række tips, som kan hjælpe dig i kampen mod eksamensangsten.

1.      lav en plan

Det kan være en fordel at lægge en plan for din eksamenslæsning. Hvis du har en plan, og får lavet den i god tid før eksamen, kan med god grund slappe mere af under hele processen. Fordi du hele tiden har mulighed for at have et overblik over læseprocessen. Hvis du undervejs skulle være forud ift. din plan, kan du med fordel holde nogle flere pauser undervejs. Det kan give dig mere overskud til resten af eksamensperioden.

2.      Stress ikke for meget over dine karakterer

Det er vigtigt at du ikke stresser for meget over, at du absolut skal have et 10- eller 12-tal. Karakterer er absolut ikke alt.

Hvis du sørger for at gøre dit bedste for at forberede dig til din eksamen, så kan du ikke gøre så meget mere. Det er fjollet at stresse over noget, som du ikke har magten over. Fokuser derfor i stedet på at læse grundigt op, og så skal det nok komme til at gå helt fint. Hvis ikke, så er det ikke verdens undergang!

Det er i samme kontekst værd at nævne, at det kan være en god ide, at stille sig selv spørgsmålet, hvad er det værste der kan ske? Det kan for nogle, være lettere sagt end gjort. Men hvis du går og frygter at dumpe, så kan du stille dig spørgsmålet, hvad chancen egentlig er for det, på en skala fra 1-10?

3.      Søvn og motion

Du kan med fordel investere noget af din eksamenstid på at dyrke noget motion. Når du dyrker motion, så dyrker hjernen endorfiner ud i kroppen. Disse modvirker angst og stress, hvilket kan være til stor fordel i perioder med meget stress.

Derudover har kroppen også rigtig godt af at få nok med søvn. Hvis ikke du får nok søvn, så får din krop sværere ved ta styre nerverne og derudover vil du også have svært ved at styre koncentrationsevnen.

Selvom det er rigtig irriterende at blive nervøs, så har det faktisk en positiv indflydelse på din præstation. Hjernen sørger nemlig for at pumpe adrenalin ud i blodet, som gør dig klar til at præstere bedre. Derfor er det ikke helt skidt at blive nervøs. Der er naturligvis nogle, som bliver så nervøse, at det går hen og udvikler sig til angst. Hvilket ikke er sundt. Det kan i sådanne tilfælde være en god ide at opsøge en læse, du kan via dette link søge noget hjælp.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.