Værd at vide, når du skal skrive kontrakt

Værd at vide, når du skal skrive kontrakt

Når du har fået dit ønskede job er det ofte en glæde og lettelse, som strømmer gennem kroppen – og det skal det også være! Men før du skriver den endelige kontrakt under, er det vigtigt at gøre dig tanker om flere områder i udarbejdelsen af din kontrakt. Når du skriver din kontrakt under, er det jo de rammer, som du skal arbejde under, indtil du på et tidspunkt får mulighed for at forhandle i kontrakten. Derfor er det vigtigt at du gør dig tanker om forhold, som for dig er værd at forhandle om.

Her er 4 ting som du bør forhandle om, når i udarbejder din kontrakt:

1: Arbejdsopgaver i din jobstilling

Det er vigtigt at få defineret klart og tydeligt, hvilke arbejdsopgaver, som er tilknyttet til den stilling som du netop har fået. Hvis dette ikke er defineret kan man nemt komme ud for at få tildelt en masse opgaver, som ikke hænger sammen med de opgaver, som stod i jobbeskrivelsen. Hvis i får defineret og skrevet dine arbejdsopgaver ned klart og tydeligt, vil det være nemmere for dig at sige fra over for din chef, hvis han begynder at presse en masse ekstra opgaver ned over hovedet på dig.

2: Fremtidsmuligheder

Forfremmelse er måske ikke det mest traditionelle punkt, at begynde og forhandle om allerede ved kontraktudarbejdelsen. Dog er det en god ting lige at stikke foden indenfor, og høre hvilke muligheder der er for en eventuel forfremmelse inden underskrivelsen af kontrakten. I forhold til næste punkt, som er forhandling om løn, er det f.eks. mere attraktivt for dig at tage imod en lavere løn i starten, hvis der derefter er mulighed for forfremmelse og lønstigning.

3: Dine muligheder for efteruddannelse

Hvis du går med tanker om at efteruddanne dig på et tidspunkt, er det en god ide at bringe det på banen allerede ved kontraktens underskrivelse. En HD uddannelse koster f.eks. mange penge, hvis du selv skal ud og betale den. Flere arbejdspladser betaler efteruddannelsen for medarbejderen, da dette kan ses som en win situation for virksomheden, idet du bliver mere værd fagligt som teoretisk.

4: Transport og frokostomkostninger

Du kan være i en situation, hvor du har langt på arbejde, og ikke har mulighed for andet end offentlig transport. Dette kan være en betydelig omkostning for dig, hvis du skal benytte det hver dag. Det er derfor værd at høre om den kommende arbejdsplads eventuelt kan gå ind og dække denne omkostning.

Ligeledes er det en god ide at spørge, om virksomheden har en frokostordning. Frokost er en daglig omkostning og en tidskrævende ting i en presset hverdag. Derfor er det værd at høre, om virksomheden har en frokostordning som du kan komme med ind under.

5: Forsikringer

Det er altid en god ide at spørge, om du er forsikret igennem dit arbejde. Det kan være forsikringer omhandlende dit helbred, eller andre områder indenfor din jobfunktion. Hvis uheldet er ude, eller der sker en situation, som gør at du har brug for en forsikring. Er det godt at have et overblik over hvad dine muligheder er.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *